14 Mayıs 2011 Cumartesi

Yol-Tütün-Yorgunluk

   3 gün, 3 şehir,  bir otobüs ve 2.000 e yakın kilometre. Bundan bir on sene önce olsa sıradan, her zamanki turlardan biri olurdu. Bir yirmi beş sene önce olsa, ne o yol biterdi ne de otobüs.  Yanınızda birisi, torbasından bir şeyler çıkarır kucağına serer size de zorla yedireceği yiyeceklerine ortak ederdi. Arka koltuktaki genç kadın, çocuğunu ayaklarının altına iki koltuğa diklemesine uzanıp uyusun diye yere battaniye sererdi.Maltepe ya da Samsun sigarasının dumanı, kokusu osijene karışırdı, solurdunuz. Işıklar, sıralı olmayan aralıklarla göz kapaklarınızı yalayıp geçerdi ve siz, saatler boyunca aklınızdan bin türlü şey geçirirdiniz. Muavin arada su verirdi; o kadar. Bir de son zamanlarda konulan o okuma lambalarının yanması için ettiğiniz kavgalar. "Uyuyasana kardeşim! İnsanlar ışıktan rahatsız oluyor" cümlesi içinizi acıtırdı.
   Durup kalkılan ilçelerin sonu gelmezdi. İnen insanların, bagajdan çıkan çuvalların da.



   Şimdi; göz hizamda küçük bir ekran, onlarca film gösteriyor, televizyon kanallarına müzik kanalları eşlik ediyor. Yanınızda kim oturursa otursun, sıkıştıramıyor sizi koltukların genişliği yalnızlaştırıyor koca otobüste sizi. Cam kenarı değilseniz, artık dışarıda olan bitenden bîhaber durumdasınız.
Kucağınızdaki küçücük bilgisayar, sık sık kesilse bile internete bağlıyor. Su hâlâ var ama içeriyi kaplayan Samsun  Maltepeden gelen yanık tütün kokusu değil, kahvenin kokusu. Muavinler öldü artık, yaşasın(!) ...
İyi ama, ben niye yorgunum?

Yoldan geriye bu üç kitap kaldı:
Tezer Özlü-  Çocukluğun Soğuk Geceleri
Şebnem İşigüzel-Eski Dostum Kertenkele
Melis Kutlu- Fransızca bilen yeşil atkı.

 Özellikle, Kırmızı Yayınlarından 2007 de yayınlanan, dikkat çeken öykül kitapları arasında yer almasına rağmen,  okunmayanlar listesinde baş köşeye yerleşen, oysa son dönemde okuduğum en iyi öykü kitabı olan Melis Kutlu'nun kitabını bulun derim. İçiçe geçmiş metinler silsilesi- adalar-İstanbul-Yalnızlık-Aşk. Harcanan hayatlar-Harcanamayan hayatlar.

13 yorum:

  1. :) ben küçüklüğümden bilirim az buçuk mini mini dolmuş tipinde tütün kokan araçları çok güzel yazı olmuş gülümsedim anımsadım :)
    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Benim dediklerim, bildiğin otobüstü, minik falan değil yani.:)

    YanıtlaSil
  3. nostalji, nostalji, nostalji:)Tam bir işkenceydi o yolculuklar. Bir de araba tutardı beni, öf..Otobüslerde sigara içmek yasaklanınca dünyalar benim olmuştu.

    Kitapları da not aldık.

    YanıtlaSil
  4. Sigara içtiğim için benim açımdan sorun yoktu ama yasaklanınca ohh be diyenlerin başında geliyorum:))
    Şebele Maymunu gibi oturduğum için sabaha kadar, şoförle birlikte gaz-fren-debriyaj yapmaktan anam ağlardı. ÜStüne bir de en önde gitmek zorunda kalırdım yolu izleme derdine. Artık, arka koltukların adamıyım, hele yanım boş olursa değme keyfime. KOmformist mi oldum ne?:)
    Özellikle Melis Kutlu... Müthişti. Tam sevdiğim tarzda öykü kitabı yapmış. Kitabın sonuna yaklaşıkren tüm metinlerin birbiri ile ilişkisi olduğunu, öykülerin aslında devam ettiğini, bir önceki öyküde kıyıda kalmış bir konunun aslında bambaşka mecralara aktığını, karakterlerin bakış açılarının farklılıklarının izdüşümlerini izlemek keyifli oldu.

    YanıtlaSil
  5. Kitaplar not alındı :)
    Yolculuk nasıl olursa olsun yoruyor insanı, sanki yani önemli olan "nasıl" değil "neden" yapıldığı...

    YanıtlaSil
  6. ne kadar rahat olursa olsun otobüs, sevmem ben. yanımda yabancı birinin oturmasını, hele kontrolün bende değil de bir başkasında olmasını. allahtan suit otobüsler çıktı da rahatladım tek kişilik koltukta gidiyorum çok zorunlu kalırsam. ama özellikle şu kontrol olayı hala sorun.

    YanıtlaSil
  7. Tabii bu kontrol işini abartmamak lazım. Heryere de araba ile gidilmediği-gidilemediği düşünülecek olursa.:)
    Uzun yolculuklardan kaçınmaya çalışıyorum ama zorunlu bir turum var biliyorsun.Ankara-İzmir yolunun tarihçesi yazılsa, son 20 küsur senesini benden daha iyi kimse anlatamaz. 302leri özledim ben. Bi deplasman projesi vardı, 302 lerle. Dur ben milleti kaşıyayım biraz.:)

    YanıtlaSil
  8. İğrencim biliyorum ama bir de kusan çocuklara dağıtılan siyah torbalar vardı. O torbanın kendisi kusmaya nedendi. Bir de molada uyumuşken harala gürele yıkanan otobüste panikle uyanıp kaybolduğunu sanan çocuklar vardı (ben)

    YanıtlaSil
  9. O torbalardan hâlâ var.:)))

    YanıtlaSil
  10. O torbalardan hâlâ var.:)))

    YanıtlaSil
  11. melis kutlu adı dilinden düşmez oldu. almak lazım demek ki bir an önce...

    ben trenle gitmek istiyorum hem. nereye gideceksem artık!

    YanıtlaSil
  12. Ben epeydir binmemişim demek ki yok sanıyordum. hayır nereye kusacaksa millet.

    YanıtlaSil
  13. Uydu yayını, internet olan yerde torba olmaz mı olur elbette.:))
    Maya, açıkçası yeni tarz yapacağım diye debelenen yazarları gördükçe antik çağda mı kaldım demeye başlamıştım. Keyif almıyorum yazdıklarından. Uzun zamandır bu kadar kalemine hakim, derdini en kısa yoldan anlatan, vurucu öykücüye de denk gelmedim. Murat Gülsoy ve taifesinin soğuk, matematik hesaplara dayalı öyküleri de hoşuma gimiyor. Ha, diyeceksin ki neden patlamadı bu kitap ve yazarı? Türkiye burası; Ulysses yayınlandığında yok satmıştı. Kaç kişi okudu acaba?

    YanıtlaSil

Etiketler

ADAM VAR (1) AFORİZMALAR (3) Akçay Günlüğü (1) ANLATI (17) ARTUNÇ BEYİN DEHŞETLİ SON GECESİ (1) BANA DAİR (12) BEN BİRİSİNİ ÖLDÜRDÜM (1) BERGAMA-1965 (1) BİLGİNİN VE SANATIN MÜLKİYETİ OLMAZ (1) BİR ADAM/GÖLGELER İÇİNDE (1) BİR ANLATI ÜZERİNE SERBEST SALINIMLI ( GECİKMİŞ) DÜŞÜNCELER (1) BİR MAYIS (1) BİR TANE (1) BİR YAZ GÜNÜ RAPSODİSİ (5) BİRİ/HEPSİ/HİÇBİRİ (1) BOSTANCI RECİİNİN OĞLU TAKSİCİ NUMAN (1) BRİ METREKAREDE HAVA VAR (1) BUGÜN ÇOK KÖTÜ BİR ŞEY OLACAK (1) BUNU GÖRÜYON MU (2) CELLAT (1) CİCİLERİ SEVELİM (1) CİNAYETİ GÖRDÜM AMA TANIK OLMAM (4) CLAIRE (8) ÇÜRÜK AŞK HİKAYESİ (1) DENEMECE (4) DENİZ MORALIGİL İMZA GÜNÜ (1) DERNEK (2) DOSYALARI HAVALANDIRMA ZAMANI (1) DÖNEN DÖNENE (1) DUYURU (7) DÜĞÜN (4) DÜŞ KAPISININ MANDALI: FANTASTİK EDEBİYAT (1) EDEBİYATA DAİR (52) EDERLEZİ (1) FARFARA TEYZENİN BİTMEK BİLMEZ EFSUNLARI (1) FUNDA ÖZŞENER (1) GAITASINI ÇIKARTMAK (1) GÖKDELENİN TEPESİNDEN DÜŞÜYORSAN DEBELENMEYECEKSİN (1) GÖRÜŞ/MEK (1) GÜNCEL (3) HUKUK (1) İBİŞE NASİHATLER (4) İDA RÜZGAR LESBOS (1) İHSAN OKTAY ANAR (1) İKİ FİLM BİRDEN (1) İZMİR FELSEFE GÜNLERİ (4) İZMİR KİTAP FUARI (1) KARŞIYAKA (1) KAYIP CÜZDAN HİKAYESİ (1) KEDİ KİTABEVİ (2) KELİME KELİME ANLAT DESELER (1) KENDİME DAİR (11) KİTAPLAR (2) Komünist Partisi (1) KORUYALIM (1) KUM TORBASI (1) KÜÇÜK BİR YANLIŞ ANLAMA (1) MAROON AĞLARINI ÖRÜYOR (1) MAROON IS NO:1 (1) MARTI ÇIĞLIĞI VE GAZETE VE... (2) Mektuba Bağlanmış rüya (1) MODERN ZAMAN VAKANÜVİSLERİ (1) OLDU MU BÖYLE OLACAK (1) ÖYKÜ (26) ÖYKÜ OKUDUM BUGÜN (1) PİTKİM VE SALYANGOZ KABUĞU (1) PRESTIGE (1) ROMAN YAZDIM (1) SADIK YEMNİ (1) SAVUN-MA (1) SENİ SEVİY... (1) SEVİŞGEN RÜYA (1) SIZINTILAR (6) SİNEMAYA DAİR (11) SON ÇALIŞMA (1) SÖYLEŞİ (1) SURATINA SURATINA (1) sürrealist mahallenin olmayan efkâr-ı umumiyyesi (6) ŞANSLI ADAM (1) ŞİİRİMSİ (23) TAM ŞU ANDA (1) TEHDİT EDİLDİM (1) TİYATRO (1) TOPRAK KEMİKLERİMİ ÇAĞIRINCA (1) Türk Yargıçları (1) YAŞAMA DAİR (65) YEMEK (1) Yol-Tütün-Yorgunluk (1) YUNAN USULÜ (1) ZAHİRİ HANIMIN TEFTİŞ GÜNLERİ (1) ZEHRİMİZ EŞİT; FARKIMIZ FİYATIMIZDA (1)