9 Mart 2011 Çarşamba

MADAM BOVARY

Dün akşam aslında başka bir film izleyecektim ancak o filmin cd sinin bozuk olduğunu görünce elimi attığım raftan kendiliğinden fırladı "Madam Bovary". Gustave Flaubert ve kitabından uzun uzun bahsedecek değilim, bildiğinizi varsayıyorum. Bilmeyen varsa da lütfen bilene sorsun.
 
Kısaca, " Burjuva Kadının türlü türlü hezeyanları" olarak tek satırda özetlenebilir.Döneminde yayınlandığı anda büyük olay çıkartmış, edebiyatta " Gerçekçilik Akımı"nın babası sayılan yazarın bu kitabı.Kitabın edebi gücü bir yana ( Tüm zamanların en iyi on kitabı sıralamasında Tolstoy ile yarışır) bizim sinema bezirgânlarının da kafasında, -burjuva kadını türlü türlü hezeyanlarından kurtulabilmek için çıkışı neden cinsellikte arıyor ki acaba, hayır madem burada arayacak biz neden diğerleri ile uğraşıyoruz direk ikiz yatak mevzuuna girelim- ampulünün de yanmasını sağladığını düşündüğüm uyarlaması çok sevilen bir kitaptır.
Oysa ne Flaubert'in ne de bizim hınzır Chabrol'ün derdi bu değildi elbette.Toprağının gan gani rahmeti olasıca (Geçen yıl öldü ) ateist ve Marksist Chabrol'ün filmlerinde hınzırlık her zaman vardır.Yavaş ve sakin sakin akıyor sandığınız filmde öyle bir anda gözünüze sahneyi sokuverir ki ne olduğunu anlayamazsınız.Bir kaç saniye içinde herşey olup bitmiş siz o sahneyi beyaz perdede gerçekten gördünüz mü görmediniz mi anlayamazsınız.(Misal Madam Bovary'de, filmin başında doktor Mösyö Bovary ile karşılaştığında içki ikram eden Emma'nın (müstakbel Madam Bovary), kendi bardağındaki konyağı fondip yaptıktan sonra  küçük konyak bardağının dibine dilini sokup kalan içkileri yalaması ve Mösyö Bovary'ın bu andan sonra koştura koştura Emma'nın babasına gidip kızına talip olması.) 
  Chabrol, hemen hemen tüm filmlerinde kafayıburjuva ve burjuva ahlakına takmıştır ve bol bol sopalar.Ama öylesine hınzırca yapar ki bunu aslında sokakta yanınızda yürümekte ve aynı anda ıslık çalmaktadır.Hınzırlığı da buradan gelmektedir zaten.Üretken bir yönetmendir, ilk filmini 1957 yılında çekip sayısız filme, senaryoya imza atmış yapımcılığında bulunmuştur.Benim son izlediğim filmi, 1995 yapımı olan Ceremonie idi.Onda da İsabelle Hupert vardı başrolde kült oyuncusu olarak.Isabelle Hupert Fransızların (bana göre ) Mona Lisa ifadeli oyuncusudur.Gülümsüyor mu yoksa boş boş bakıyor mu anlayamazsınız ama  O yapacağını yapar. Ceremonie filminde de aynı bakışlarla filmin sonunda orta sınıf bir burjuva aileyi   dipten temele doğramıştı.
Chabrol, kült oyuncusundan da oyunculuk bazında yardım alarak, aslına sadık kaldığı bir uyarlamaya imza atmış.Bezirgânlığın yanından bile geçmeden Flaubert'in meramını anlamış bir şekilde dönemin toplum yaşamını-Fransız Taşrasını-yavaş yavaş aristokrasiden boşalan alanı dolduran yeni büyük Burjuva Sınıfını-Kilise ile aydınlanmacıların çekişmesinin altını çize çize yapmış bunu da ama tabii o küçük hınzırlıklarından da vaz geçmeden.
Chabrol'ün başyapıtı sayılmasa da hem Flaubert hem de geçen yıl ölen Chabrol için küçük bir saygı duruşu olabilecek bir film Madam Bovary.

 


Director: Claude Chabrol
Writers:  Gustave Flaubert (based on the novel by), Claude Chabrol (adaptation)
Stars:  Isabelle Huppert, Jean-François Balmer and Christophe Malavoy

4 yorum:

  1. Şu tüm zamanların en iyi on kitabı sıralamasını yapanlara zaten kafadan gıcığım... Kime göre en iyi len... Ben mesela M.B'yi ilk okuduğumda "hasssss(öhüm) bu muymuş bu kadar övdükleri kitap" demiştim. Tolstoy ile yarışırmış. Gelsin cin aliyle yarışsın bence. Şu cümlelerimden sonra bu gece Flaubert mezarından çıkıp tepeme binebilir biliyorum fekat sevmedim, sevemedim bu kitabı ne yapayım. Hatta daha da ileri gideyim çok da ucuz bulurum hikayesini. Uyarlamasına gelince, kitabı ne kadar sevmediysem uyarlamasını da en az o kadar sevmedim işte. Ama yazı hoş olmuş diyeyim de bari güzel tek bir cümlecik olsun yorumumda. Tamam canım kovalamayın ben kendim giderim:)

    YanıtlaSil
  2. Derdim kitap olmadığı için zaten bir yorumda bulmadım sadece başkalarının görüşünü aktardım.O yüzden neeee Gustave Baba'ya haaa tripleri atmayacağım.:))
    Film konusunda dediğim gibi Chabrol'ün başyağıtı sayılmaz.Ben de Ceremonie filmini tercih ederim ama o da en iyisi sayılmaz.Hoşuma giden Chabrol'ün dayanamayıp attırdığı hınzırlıklar.:)
    Ama Ken Loach'a yarın mok atarsan fena yaparım haberin olsun.:))

    YanıtlaSil
  3. Bu cd bende de var ama izleyemedim henüz,izleyip öyle yorum yapiiim,ama yazı güzeldi usta...
    Bu arada CLAİRE neden devam etmiyor?

    YanıtlaSil
  4. eyvallah Ebruli...Devam edecek.Demleniyor;düzeltiyorum da yazdıklarımı.Devam edecek te ne zaman edecek orası belli değil.

    YanıtlaSil

Etiketler

ADAM VAR (1) AFORİZMALAR (3) Akçay Günlüğü (1) ANLATI (17) ARTUNÇ BEYİN DEHŞETLİ SON GECESİ (1) BANA DAİR (12) BEN BİRİSİNİ ÖLDÜRDÜM (1) BERGAMA-1965 (1) BİLGİNİN VE SANATIN MÜLKİYETİ OLMAZ (1) BİR ADAM/GÖLGELER İÇİNDE (1) BİR ANLATI ÜZERİNE SERBEST SALINIMLI ( GECİKMİŞ) DÜŞÜNCELER (1) BİR MAYIS (1) BİR TANE (1) BİR YAZ GÜNÜ RAPSODİSİ (5) BİRİ/HEPSİ/HİÇBİRİ (1) BOSTANCI RECİİNİN OĞLU TAKSİCİ NUMAN (1) BRİ METREKAREDE HAVA VAR (1) BUGÜN ÇOK KÖTÜ BİR ŞEY OLACAK (1) BUNU GÖRÜYON MU (2) CELLAT (1) CİCİLERİ SEVELİM (1) CİNAYETİ GÖRDÜM AMA TANIK OLMAM (4) CLAIRE (8) ÇÜRÜK AŞK HİKAYESİ (1) DENEMECE (4) DENİZ MORALIGİL İMZA GÜNÜ (1) DERNEK (2) DOSYALARI HAVALANDIRMA ZAMANI (1) DÖNEN DÖNENE (1) DUYURU (7) DÜĞÜN (4) DÜŞ KAPISININ MANDALI: FANTASTİK EDEBİYAT (1) EDEBİYATA DAİR (52) EDERLEZİ (1) FARFARA TEYZENİN BİTMEK BİLMEZ EFSUNLARI (1) FUNDA ÖZŞENER (1) GAITASINI ÇIKARTMAK (1) GÖKDELENİN TEPESİNDEN DÜŞÜYORSAN DEBELENMEYECEKSİN (1) GÖRÜŞ/MEK (1) GÜNCEL (3) HUKUK (1) İBİŞE NASİHATLER (4) İDA RÜZGAR LESBOS (1) İHSAN OKTAY ANAR (1) İKİ FİLM BİRDEN (1) İZMİR FELSEFE GÜNLERİ (4) İZMİR KİTAP FUARI (1) KARŞIYAKA (1) KAYIP CÜZDAN HİKAYESİ (1) KEDİ KİTABEVİ (2) KELİME KELİME ANLAT DESELER (1) KENDİME DAİR (11) KİTAPLAR (2) Komünist Partisi (1) KORUYALIM (1) KUM TORBASI (1) KÜÇÜK BİR YANLIŞ ANLAMA (1) MAROON AĞLARINI ÖRÜYOR (1) MAROON IS NO:1 (1) MARTI ÇIĞLIĞI VE GAZETE VE... (2) Mektuba Bağlanmış rüya (1) MODERN ZAMAN VAKANÜVİSLERİ (1) OLDU MU BÖYLE OLACAK (1) ÖYKÜ (26) ÖYKÜ OKUDUM BUGÜN (1) PİTKİM VE SALYANGOZ KABUĞU (1) PRESTIGE (1) ROMAN YAZDIM (1) SADIK YEMNİ (1) SAVUN-MA (1) SENİ SEVİY... (1) SEVİŞGEN RÜYA (1) SIZINTILAR (6) SİNEMAYA DAİR (11) SON ÇALIŞMA (1) SÖYLEŞİ (1) SURATINA SURATINA (1) sürrealist mahallenin olmayan efkâr-ı umumiyyesi (6) ŞANSLI ADAM (1) ŞİİRİMSİ (23) TAM ŞU ANDA (1) TEHDİT EDİLDİM (1) TİYATRO (1) TOPRAK KEMİKLERİMİ ÇAĞIRINCA (1) Türk Yargıçları (1) YAŞAMA DAİR (65) YEMEK (1) Yol-Tütün-Yorgunluk (1) YUNAN USULÜ (1) ZAHİRİ HANIMIN TEFTİŞ GÜNLERİ (1) ZEHRİMİZ EŞİT; FARKIMIZ FİYATIMIZDA (1)